Rijangst overwinnen: zo doe je dat!

Heb jij je rijbewijs gehaald en durf je niet meer te rijden? Dit is vaak het gevolg van rijangst. Dit is een enorm vervelende aandoening. Deze aandoening betekent vaak dat je mobiliteit in het leven wordt aangetast. Je gaat namelijk niet snel de weg meer op. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar wat zijn nou de symptomen van rijangst? En hoe kom je ervan af?

Hoe kan je rijangst overwinnen?

Om rijangst te overwinnen zijn er een aantal stappen. Deze stappen zullen niet voor iedereen werken. Wel zal het stappenplan iedereen helpen nieuwe inzichten te geven.

1. Identificeer de oorzaak

Stap 1 is het achterhalen waar de rijangst vandaan komt. De verschillende oorzaken hebben we hieronder uitgebreid uitgelegd. Het is belangrijk om de oorzaak te achterhalen om de rijangst vanuit de kern te verhelpen. Stel jezelf de juiste vragen en schrijf het des noods op. Wat is bijvoorbeeld het gevoel dat je hebt bij rijden? Of waar ben je bang voor als je achter het stuur stapt?

2. Begin met kleine stappen

Na het achterhalen van de oorzaak is het tijd voor de volgende stap. Je rijangst verminderen. Het is belangrijk dat je dit in kleine stappen doet. Hierdoor verleg je je grenzen stukje bij beetje. Zo begin je bijvoorbeeld met rijden in rustige straten. Nadat je dit een tijdje hebt gedaan ga je op 50 km/u wegen rijden. Als je hier zelfverzekerd mee bent, ga je voor de eerste keer kort de snelweg op. Dit blijf je herhalen totdat jij je weer zeker voelt in de auto.

3. Zoek professionele hulp

Lukt het niet om je rijangst zelf op te lossen? Dan is er altijd nog de mogelijkheid om professionele hulp te zoeken. Een therapeut kan je hier bijvoorbeeld bij helpen. Diegene kan de onderliggende oorzaken onderzoeken. Daarnaast kan hij technieken toepassen zoals cognitieve gedragstherapie of exposure therapie.

Naast een therapeut kan een rijcursus je ook helpen. Hierdoor worden je vaardigheden opgefrist. Ook zal de cursus je zelfvertrouwen achter het stuur boosten.

4. Blijf positief en geduldig

Positief blijven is erg belangrijk. Hierdoor zal je jezelf het vertrouwen geven dat het gaat lukken. Waardoor het makkelijker zal worden om je angst te overwinnen. Daarnaast is het belangrijk dat je geduldig blijft. Het kan een tijdje duren voordat je van je rijangst af bent. Het zal namelijk niet in één keer lukken. Beloon jezelf als je een overwinning haalt. Het belangrijkste is natuurlijk blijven volhouden, want de aanhouder wint!

Symptomen van rijangst

Als je last hebt van rijangst kan dit zorgen voor gevaarlijke situaties. Dit is niet de bedoeling in het verkeer. Hiermee breng je namelijk jezelf en anderen in gevaar. De symptomen die het meest voorkomen bij rijangst zijn:

  • Angst om de controle te verliezen
  • Trillen of beven
  • Transpireren
  • Opvliegers of koude rillingen
  • Ademnood
  • Hyperventileren
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid en het gevoel dat je zal flauwvallen

De oorzaken van rijangst

Rijangst is een erg vervelende aandoening. Ten eerste omdat het je mobiliteit in het dagelijks leven verhindert. Ten tweede omdat het lastig kan zijn om over te praten en op te lossen. Maar wat zijn nou precies de meest voorkomende oorzaken van rijangst?

Te weinig rijden

Een oorzaak van rijangst kan komen door te weinig autorijden. Je hebt bijvoorbeeld je rijbewijs gehaald en nooit meer gereden. Hierdoor word je onzeker op de weg. Hoe langer je niet rijdt, hoe erger de rijangst wordt. Zorg er daarom voor dat je af en toe een stukje zelfstandig rijdt. Hierdoor zal je het autorijden niet ’’verleren’’ waardoor je zelfverzekerd achter het stuur blijft. Voorkomen is namelijk beter dan genezen.

Negatieve ervaringen tijdens rijlessen

Een andere oorzaak van rijangst is een negatieve ervaring tijdens rijlessen. Dit kan bijvoorbeeld komen door een gevaarlijke situatie. Of door een onaardige rijinstructeur. Als je het rijbewijs hebt behaald, kan je hieraan terugdenken. Waardoor je angstig kan worden tijdens het autorijden. Of het gevoel hebben dat je het niet goed doet. Hierdoor kan je ook rijangst ontwikkelen voor jezelf.

Angst hebben voor controleverlies

Angst voor controleverlies is ook een vorm van rijangst. De mensen die dit hebben zijn bang de controle over het stuur kwijt te raken. Dit kan komen doordat ze niet zelfverzekerd zijn achter het stuur. Of doordat ze bang zijn voor andere weggebruikers.

Rijangst door perfectionisme

Sommige mensen willen alles perfect doen in de auto. Hierdoor zetten ze erg hoge druk op zichzelf. Deze druk kan leiden tot stress en angst achter het stuur. Deze druk helpt je niet. Hierdoor ga je vaak alleen maar slechter rijden. Daarom is het belangrijk altijd rustig te blijven achter het stuur.

Rijangst door PTSS

Een veel voorkomende oorzaak van rijangst is een traumatische ervaring. Dit kan bijvoorbeeld komen door een ernstig ongeluk. Na een ongeluk durven mensen vaak niet meer te rijden. Dit is natuurlijk niet heel raar. Een ongeluk is een erg vervelende ervaring.

Rijangst overwinnen bij Rijschool Hero

Heb jij last van rijangst en wil je dit overwinnen? Rijschool Hero helpt je hierbij. Neem contact met ons op via ons telefoonnummer: 085-1307541 of via ons contactformulier. Wij zorgen ervoor dat jij weer met een goed gevoel de weg op kan!

Inhoudsopgave
Gratis proefles